Sirah Nabi

Ibrah dari peristiwa Hijrah dari ayat 97 Surah An-Nisa

Ibrah dari peristiwa Hijrah dari ayat 97 Surah An-Nisa

Ibrah dari peristiwa Hijrah

IKTIBAR DARI AYAT

Firman Allah:

إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ ۖ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ ۚ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا ۚ فَأُولَٰئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًا

[Surat An-Nisa’ 97]

Sesungguhnya orang-orang yang diambil nyawanya oleh malaikat semasa mereka sedang menganiaya diri sendiri (kerana enggan berhijrah untuk membela Islam dan rela ditindas oleh kaum kafir musyrik), mereka ditanya oleh malaikat dengan berkata: “Apakah yang kamu telah lakukan mengenai ugama kamu?” Mereka menjawab: “Kami dahulu adalah orang-orang yang tertindas di bumi”. Malaikat bertanya lagi: “Tidakkah bumi Allah itu luas, yang membolehkan kamu berhijrah dengan bebas padanya?” Maka orang-orang yang sedemikian itu keadaannya, tempat akhir mereka ialah neraka jahanam, dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali.

  1. Mengenali watak dan perangai
  • Menyembunyikan Islam. Tak berani menyatakan sokongan terhadap Islam. Sebab, nak terus bersama dengan Abu Lahab (Kafir/pihak yang tidak mengizinkan umat Islam melaksanakan ajaran Islam sepenuhnya)

ما أخرجه ابن جرير عن ابن عباس قال: كان قوم من أهل مكة أسلموا. وكانوا يخفون الإسلام. فأخرجهم المشركون معهم يوم بدر. (فأصيب بعضهم. فقال المسلمون:
هؤلاء كانوا مسلمين فأكرهوا فاستغفروا لهم فنزلت الآية).

  • Menzahirkan diri bersama musuh. Menguatkan musuh..

ما أخرجه البخاري عن ابن عباس أن ناسا من المسلمين كانوا مع المشركين يكثرون سواد المشركين على رسول الله صلى الله عليه وسلم يأتى السهم فيرمى به فيصيب أحدهم فيقتله. أو يضرب فيقتل. فأنزل الله:
إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ … الآية.

  • Mengutamakan ekonomi atau kepentingan untuk hidup berbanding aqidah dan syariah Islam…

ما أخرجه الطبراني عن ابن عباس قال: كان قوم بمكة قد أسلموا. فلما هاجر رسول الله كرهوا أن يهاجروا- خوفا على أموالهم ونفورا من مفارقة أوطانهم- فأنزل الله الآية.

  1. Amat penting untuk memastikan bahawa kita tidak mati dalam keadaan kita berada diluar dari lingkungan perjuangan Islam. Amat penting untuk memastikan kita mati dalam keadaan kita kekal bersama perjuangan Islam.

إِنَّ الَّذِينَ

تَوَفَّاهُمُ

والمراد من التوفي: قبض أرواحهم وإماتتهم. وقيل المراد به: حشرهم إلى جهنم.

الْمَلَائِكَةُ

والمراد من الملائكة: ملك الموت وأعوانه الذين يتولون قبض الأرواح بإذن الله وأمره.

ظَالِمِي أَنفُسِهِمْ

وظلم النفس معناه: أن يفعل الإنسان فعلا يؤدى إلى مضرته وسوء عاقبته سواء أكان هذا الفعل كفرا أم معصية.

وإنما كان ظالما لنفسه لأنه قال قولا أو فعل فعلا ليس من شأن العقلاء (أن يقولوه أو يفعلوه لو خامة عقباه).

 

قَالُوا فِيمَ كُنتُمْ

Makna ayat: Sesungguhnya orang-orang yang malaikat menggengam (menghentikan ruh mereka) atau mematikan mereka dalam keadaan mereka menzalimi diri mereka dengan sebab mereka meredhai kekejian dan kehinaan. Keberadaan mereka di bumi ini, tidak mampu menyebarkan pengajaran agama mereka padanya. Mereka tidak berhijrah ke bumi yang istiqamah padanya saudara-saudara mereka pada aqidah sedangkan mereka ada kemampuan berhijrah.

Sesungguhnya mereka yang dimatikan malaikat dan mereka di dalam keadaan begini, malaikat akan bertanya soalan yang mencaci, mengecam ketika ruh mereka digenggam (renggut), maka malaikat berkata kepada mereka: Dalam keadaan apa kamu? Adakah kamu dalam keadaan mulia atau dalam keadaan hina? Bagaimana kamu boleh bersetuju untuk terus bersama dengan orang-orang kafir yang menghina kamu dan memperolokkan kamu dalam urusan agama kamu?

  1. Mencipta alasan untuk tidak istiqamah dalam perjuangan…

قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ ۚ

أى: قال الذين ظلموا أنفسهم للملائكة: كنا في الدنيا يستضعفنا أهل الشرك في أرضنا وبلادنا، وصيرونا أذلاء لا نملك من أمرنا شيئا. وهو اعتذار قبيح يدل على هوان المعتذرين به وضعف نفوسهم، ولذلك لم تقبل منهم الملائكة هذا العذر، بل ردت عليهم بما حكاه الله- تعالى- في قوله:

قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا ۚ

Soalan; untuk mengengkari alasan mereka. Tidak relevan. Maksudnya bahawa malaikat berkata kepada mereka (sebagaimana kata al-Alusi)

فالاستفهام لإنكار عذرهم، وعدم الاعتداد به.
أى أن الملائكة تقول لهم- كما يقول الآلوسى-: إن عذركم عن ذلك التقصير بحلولكم بين أهل تلك الأرض أبرد من الزمهرير، إذ يمكنكم حل عقدة هذا الأمر الذي أخل بدينكم بالرحيل إلى قطر آخر من الأرض تقدرون فيه على إقامة أمور الدين كما فعل من هاجر إلى الحبشة وإلى المدينة. أو إن تعللكم عن الخروج مع أعداء الله- تعالى- بأنكم مقهورون غير مقبول، لأنكم متمكنون من المهاجرة ومن الخروج من تحت أيديهم

فَأُولَٰئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًا

Ibrah dari peristiwa Hijrah dari ayat 97 Surah An-Nisa

IKTIBAR UMUM DARI PERISTIWA

  1. Kepentingan bai’ah dalam proses menegakkan Islam.
  1. Sifat orang bukan Islam yang kita boleh dapatkan kerjasamanya; bukan Islam, tetapi memandang baik terhadap ajaran Islam.

لَّا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

كَيْفَ يَكُونُ لِلْمُشْرِكِينَ عَهْدٌ عِنْدَ اللَّهِ وَعِنْدَ رَسُولِهِ إِلَّا الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۖ فَمَا اسْتَقَامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ

[Surat At-Tawbah 7]

  1. Kenapa berhijrah?
  • Nak makan. Nak hidup (ekonomi/ pekerjaan)? Suhaib?

عن عمرو بن عوف قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: “أبشروا وأملوا ما يسركم، فوالله ما الفقر أخشى عليكم، ولكني أخشى أن تبسط الدنيا عليكم كما بسطت على من كان قبلكم، فتنافسوها كما تنافسوها، وتهلككم كما أهلكتهم” .

‘Amr bin ‘Auf radhiyallahu ‘anhu berkata, Rasulullah (s.a.w) bersabda: “Bergembiralah dan berharaplah dengan apa-apa yang menyenangkan kalian, demi Allah bukanlah kemiskinan yang paling aku takutkan menimpa kalian, akan tetapi apa yang aku takutkan adalah dihamparkan kepada kalian kekayaan dunia, sebagaimana telah dihamparkan kepada umat sebelum kalian, lalu kalian berlomba-lomba mendapatkannya sebagaimana mereka berlomba-lomba mendapatkannya hingga kalian binasa sebagaimana mereka binasa.”(HR. al-Bukhari dan Muslim)

Peristiwa hijrah menunjukkan ranking (keutamaan), khususnya di antara Islam (aqidah & syari’ah) dengan ekonomi.

  • Nak solat? Haji? Lain-lain ibadah khususiyyah?
  1. Nabi (s.a.w) menawarkan Islam kepada Makkah. Mengambil masa untuk menerangkannya. Namun bila Makkah tidak dapat menerima Islam di atas sifatnya yang sebenar, sebaliknya bersedia menerima hanya bahagian-bahagian tertentu sahaja dari Islam, maka Nabi (s.a.w) tidak lagi mahu terus mengharapkan Makkah. Nabi tidak mahu menerima Makkah dengan syarat yang digariskan. Lantas, Nabi beralih kepada langkah yang lain lain.
  1. Nabi (s.a.w) tidak cuba untuk menyesuaikan Islam dengan kehendak atau kemahuan pihak yang didakwahkan Islam kepadanya.
  1. Nabi menawarkan Islam kepada semua pihak tanpa jemu.
  1. Nabi ditolak dalam keadaan kredibaliti Nabi bersih. Tidak terpalit dengan…. Hidup sederhana…

 

About the author

Hishamuddin Abdul Aziz

Leave a Comment