Umum

Respon terhadap persoalan-persoalan yang viral…

Ada yang bertanya kepada saya tentang beberapa persoalan-persoalan yang berlegar dalam Whatsapp, seperti berikut;


TAHUKAH ANDA

Bahwa ikan yg ribuan tahun lalu menelan Nabi Yunus As itu ternyata masih hidup sampai sekarang, bahkan sampai hari kiamat. Hal ini ada dijelaskan dalam al-Qur’an: Andainya Nabi Yunus A. S tidak beristighfar, nescaya ia akan tinggal dalam perut ikan tersebut sampai hari kebangkitan..

taukah anda….?

Bahwa janin semasa dalam kandungan perut ibunya, dia dilihatkan perjalanan hidupnya mulai dari lahir sampai mati, karena itu, terkadang ketika kita berkunjung ke beberapa tempat yang baru, tapi seolah tempat tersebut sudah tidak asing bagi kita.

taukah anda…..?

Di saat bersin, seluruh anggota tubuh kita berhenti berfungsi, seolah mati, ini terjadi dalam hitungan detik, setelah itu berfungsi normal kembali, inilah kenapa dalam islam di sunnahkan membaca alhamdulillah setelah bersin, sebagai ungkapan syukur atas berfungsinya kembali seluruh anggota badan kita.

taukah anda…..?

Menguap itu bukan tanda bahwa kita mengantuk, tapi itu adalah pertanda bahwa tubuh kita perlu tambahan oksigen

taukah anda……?

Bahwa memakan kurma dalam jumlah genap itu akan menghasilkan gula dalam darah, karena itu Rasulullah menganjurkan kita makan kurma dalam jumlah yang ganjil, agar berubah menjadi karbohidrat/tenaga.

taukah anda……?

Bahwa masa yang mustajab untuk berdoa ialah setiap kali selesai azan

taukah anda……?

Di mana dosa-dosa kita diletakkan ketika kita solat?
Nabi Muhammad saw bersabda: “sesungguhnya seorang hamba ketika hendak menunaikan solat, dia membawa semua dosa-dosanya, kemudian dosa-dosa itu d taruh di atas kepala dan kedua pundaknya, maka setiap kali dia ruku’ dan sujud maka bergugorlah dosa-dosa nya.
Oleh itu jangan lah kita tergesa-gesa dalam solat, bertenang dan bertahan lah lebih lama ketika ruku’ dan sujud, agar lebih banyak lagi berguguran dosa-dosa kita.(Berdosa dengan Allah sahaja. Dosa dengan manusia tidak gugur)

taukah anda…….?

Diceritakan ada seorang wanita soleha yg meninggal, maka setiap kali penduduk menziarah kubur nya mereka terhidu harumnya mawar dari dalam kubur, kemudian suaminya menjelaskan, bahwa istrinya itu semasa hidup selalu membaca surah al-mulk, setiap malam sebelum tidur..
Sesungguhnya surah al-mulk itu sebagai teman, pembela dan menyelamatkan dari siksa kubur.

taukah anda…….?

Ketika kita membaca ayatulkursi setiap kali selesai solat, maka tidak ada penghalang antara kita dengan surga kecuali maut.

taukah anda…….?

Bahwa para malaikat akan mendoakan kita setelah selesai solat, oleh itu jangan lah kita terburu2 bangun dan beredar dari kedudukan solat kita.

RESPON SAYA…

Tahukah anda bahawa: Bahwa ikan yg ribuan tahun lalu menelan Nabi Yunus As itu ternyata masih hidup sampai sekarang, bahkan sampai hari kiamat. Hal ini ada dijelaskan dalam al-Qur’an: Andainya Nabi Yunus A. S tidak beristighfar, nescaya ia akan tinggal dalam perut ikan tersebut sampai hari kebangkitan..

Kemungkinan bahawa ikan yang menelan Nabi Nuh Yunus masih hidup ada, namun tidak ada kepastiannya. Kemungkinan ini datang dari ayat Quran yang mengatakan bahawa jika Nabi Yunus tidak berzikir kepada Allah maka dia akan berada dalam perut ikan itu selama-lamanya dalam kata lain perut ikan itu menjadi kuburnya. Wallahualam

Tahukah anda: Bahwa janin semasa dalam kandungan perut ibunya, dia dilihatkan perjalanan hidupnya mulai dari lahir sampai mati, karena itu, terkadang ketika kita berkunjung ke beberapa tempat yang baru, tapi seolah tempat tersebut sudah tidak asing bagi kita.

Apa yang pasti ada dalil atau nas yang mengatakan ada perjanjian persaksian di antara kita dan Tuhan dalam bentuk janin. Ada pun ditunjukkan perjalanan hidup kita semasa kita dalam bentuk janin itu, tidaklah pula saya temui sumbernya. Wallahualam.

Tahukah anda: Di saat bersin, seluruh anggota tubuh kita berhenti berfungsi, seolah mati, ini terjadi dalam hitungan detik, setelah itu berfungsi normal kembali, inilah kenapa dalam islam di sunnahkan membaca alhamdulillah setelah bersin, sebagai ungkapan syukur atas berfungsinya kembali seluruh anggota badan kita.

Tentang bersin. Fakta sains mengatakan tidak benar, apabila bersin fungsi tubuh terutamanya jantung berhenti. Jadi disuruh menyebut Alhamdulillah semasa bersin adalah kerana bersyukur kerana bersin itu menghalang penyakit masuk atau mengeluarkan penyakit dari dalam badan. Bersin hanya mengubah tekanan pada denyut jantung tetapi tidak membuatkan dia berhenti penuh.

Tahukah anda: Menguap itu bukan tanda bahwa kita mengantuk, tapi itu adalah pertanda bahwa tubuh kita perlu tambahan oksigen

Menguap memang antaranya disebabkan oleh rasa mengantuk dan kepenatan tetapi banyak lagi sebab lain yang menyebabkan kita menguap.

Tahukah anda: Bahwa memakan kurma dalam jumlah genap itu akan menghasilkan gula dalam darah, karena itu Rasulullah menganjurkan kita makan kurma dalam jumlah yang ganjil, agar berubah menjadi karbohidrat/tenaga.

Dikatakan memang ada kajian perubatan yang menyebut bahawa jika kurma dimakan secara genap akan menghasilkan gula dalam darah dan juga potassium tanpa tenaga berbanding memakan kurma dalam jumlah yang ganjil.

Tahukah anda: Bahwa masa yang mustajab untuk berdoa ialah setiap kali selesai azan.

Masa selepas azan memang di antara masa yang disifatkan sebagai mustajab berdoa selain dari masa-masa lain.

Tahukah anda: Di mana dosa-dosa kita diletakkan ketika kita solat?Nabi Muhammad saw bersabda: “sesungguhnya seorang hamba ketika hendak menunaikan solat, dia membawa semua dosa-dosanya, kemudian dosa-dosa itu d taruh di atas kepala dan kedua pundaknya, maka setiap kali dia ruku’ dan sujud maka bergugorlah dosa-dosa nya.Oleh itu jangan lah kita tergesa-gesa dalam solat, bertenang dan bertahan lah lebih lama ketika ruku’ dan sujud, agar lebih banyak lagi berguguran dosa-dosa kita.(Berdosa dengan Allah sahaja. Dosa dengan manusia tidak gugur)

Hadis tentang dosa dan solat itu adalah hadis Ibnu hibban.

Tahukah anda: Diceritakan ada seorang wanita soleha yang meninggal, maka setiap kali penduduk menziarah kubur nya mereka terhidu harumnya mawar dari dalam kubur, kemudian suaminya menjelaskan, bahwa istrinya itu semasa hidup selalu membaca surah al-mulk, setiap malam sebelum tidur..Sesungguhnya surah al-mulk itu sebagai teman, pembela dan menyelamatkan dari siksa kubur.

Sememangnya ada disebutkan bahawa kelebihan surah al-mulk adalah selamat daripada seksa kubur namun kisah tentang perempuan itu tidaklah diketahui benar berlaku atau tidaknya. Boleh sahaja terjadi.

Tahukah anda: Ketika kita membaca ayatulkursi setiap kali selesai solat, maka tidak ada penghalang antara kita dengan surga kecuali maut.

Mungkin sahaja ayat kursi yang dibaca selepas solat menjadi Sebab kita masuk syurga tetapi tentulah bukan hanya sekadar baca tetapi memahaminya dan menegakkan segala tuntutan yang ada di dalam ayat Kursi itu sendiri.

Tahukah anda: Bahwa para malaikat akan mendoakan kita setelah selesai solat, oleh itu jangan lah kita terburu2 bangun dan beredar dari kedudukan solat kita.

Ada hadis riwayat Ahmad dan Abu Hurairah yang menyebutkan tentang kelebihan duduk selepas solat sehingga wuduk batal sebagai mana yang disebutkan.Wallahu a’lam…

………………………………………………….

Ustaz Hishamuddin Abdul Aziz adalah seorang warga OKU. Boleh dihubungi di talian: 014-7067175. [Akaun Maybank: 164799034703 untuk usaha perkongsian Ilmu & Dakwah]

[email protected]: 0107954182_

About the author

Hishamuddin Abdul Aziz

Leave a Comment