Tafsir Al-Quran

Tafsir Surah al-Jin (Bermula dengan) Ayat 1

Muqaddimah

Surah Al-Jin adalah Makiyyah. Antara tujuan surah: Membenarkan bahwa Al-Qur’an diturunkan dari Allah, melalui kepercayaan jin padanya dan membatalkan tuduhan orang-orang musyrik.

Ayat 1

قُلۡ أُوحِیَ إِلَیَّ أَنَّهُ ٱسۡتَمَعَ نَفَرࣱ مِّنَ ٱلۡجِنِّ فَقَالُوۤا۟ إِنَّا سَمِعۡنَا قُرۡءَانًا عَجَبࣰا

Katakan – Wahai Rasul – kepada umatmu: Tuhan mewahyukan kepadaku bahawa sekumpulan jin mendengarkan bacaan Al-Quran ku di Nakhlah. Maka ketika mereka kembali kepada kaum mereka, Mereka berkata kepada kaum mereka: Kami telah mendengar bacaan yang mengesankan dalam gaya bahasanya yang baik dan kefasihannya. [mtr]

قُلْ

Katakanlah wahai Rasul kepada manusia…

أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ

Telah diwahyukan kepadaku, bahawa sesungguhnya: satu rombongan jin telah mendengar (Al-Quran yang aku bacakan), Tuhan mengutus mereka [yakni: jin-jin itu kepada Rasul-Nya] untuk mendengar ayat-ayat-Nya sehingga bukti-bukti itu dapat didirikan ke atas mereka [dan disempurnakan ke atas mereka nikmat] dan mereka akan menjadi peringatan bagi umat mereka. Dan Allah memerintahkan Rasul-Nya untuk memberitahu berita mereka kepada manusia kerana ketika mereka menghadirinya, mereka berkata: Diam lah kamu semua (dan dengarkan lah)! Apabila mereka mendengar, mereka memahami maksudnya Kebenarannya sampai ke hati mereka.

فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا

“Sesungguhnya kami telah mendengar Al-Quran (sebuah Kitab Suci) yang susunannya dan kandungannya sungguh menakjubkan!” Maksudnya: Keajaiban yang amat tinggi, dan tuntutan yang luhur. [s]

Para penafsir, ketika menafsirkan ayat-ayat ini, telah menyebutkan beberapa riwayat tentangnya, termasuk yang diriwayatkan oleh dua syeikh dan at-Tirmizi.

___________

عن ابن عباس أنه قال: “انطلق رسول الله صلى الله عليه وسلم فى طائفة من أصحاب، عامدين إلى سوق عكاظ بنخلة،

Dari Ibnu Abbas Radhiallahu anhu berkata: Rasulullahi sallallahu alaihi wa sallam keluar dengan segerombolan sahabatnya menuju pasar Ukaz di Nakhlah,

وقد حيل بين الشياطين وبين خبر السماء، وأرسلت عليهم الشهب،

…dan sungguh telah di halangi antara syaitan dan berita langit, dan telah di hantar ke atas mereka panah api,

فرجعت الشياطين إلى قومهم، فقالوا: مالكم؟

Kemudian syaitan-syaitan itu kembali pada kaumnya dengan tangan kosong tampa khabar apapun. Maka bertanyalah kaum mereka. Apa yang terjadi pada kamu semua?

قالوا: حيل بيننا وبين خبر السماء، وأرسلت علينا الشهب،

Mereka menjawab: “Telah di halang antara kami dan kabar langit, dan di hantar ke atas kami panah api.

قالوا: ما ذاك إلا لشئ حدث، فاضربوا مشارق الأرض ومغاربها، فانظروا ما هذا الذى حال بيننا وبين خبر السماء؟

Maka kaum mereka berkata: “Tidak di halang antara kamu dan khabar langit kecuali sesuatu telah terjadi. Maka pergilahlah oleh kamu timur bumi sampai barat. Dan carilah apa penyebab kamu terhalang dari kabar langit ”.

فانطلقوا يضربون مشارق الأرض ومغاربهما،

…kemudian mulailah mereka mengelilingi bumi dari hujung timur sampai hujung barat mencari penyebab tersekatnya utusan mereka dari kabar langit.

فمر النفر – من الجن – الذى أخذوا نحو تهامة، عامدين إلى سوق عكاظ، فوجدوا الرسول صلى الله عليه وسلم بنخلة يصلى بأصحابه صلاة الصبح،

Sehingga ketika hendak manuju Tihamah mereka terserempak dengan segerombolan sahabat yang ketika itu sedang solat subuh berjemaah dengan Rasulullah di nakhlah,

فلما سمعوا القرآن، استمعوا إليه

Ketika mereka terdengar Al-Quran, mereka pun mendengarkan dengan teliti…

وقالوا: هذا الذى حال بيننا وبين خبر السماء”.

…dan berkatalah mereka: “Inilah yang menghalangi kita dari khabar langit”.

فرجعوا إلى قومهم فقالوا: يا قومنا،

Maka ketika mereka kembali pada kaumnya mereka berkata “ wahai kaumku…

إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا

-الجن : 1-

“Sesungguhnya kami telah mendengarkan al-Quran yang menakjubkan”, artinya: mereka takjub akan kefasihan bahasanya dan kepadatan makna-makna yang dikandungnya, serta hal-hal lainnya.

وأنزل الله – تعالى – على نبيه

Dan Allah Ta’ala menurunkan ke atas nabi-Nya sallallahu alaihi wa sallam…

قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ استمع نَفَرٌ مِّنَ الجن

__________

Abu Dawud meriwayatkan dari Alqamah dari Ibn Mas’ud dari Nabi sallallahu alaihi wa sallam bahawa dia bersabda:

أتانى داعى الجن، فذهبت معهم، فقرأت عليهم القرآن

“Datang kepada aku penyeru dari kalangan jin, maka aku pergi bersama mereka dan aku membacakan kepada mereka al-Quran.”

___________

Di sana ada riwayat ketiga oleh Ibn Ishaq yang diringkaskan:

أنه لما مات أبو طالب، خرج النبى صلى الله عليه وسلم إلى الطائف يلتمس النصرة من أهلها ويدعوهم إلى الإِيمان فأغروا به سفهاءهم، يسبونه ويستهزئون به. فانصرف صلى الله عليه وسلم عنهم، حتى إذا كان ببطن نخلة -هو موضع بين مكة والطائف- قام يصلى من الليل، فمر به نفر من جن نصيبين -وهو موضع قرب الشام- فاستمعوا إليه، فلما فرغ من صلاته، ولوا إلى قومهم منذرين، قد آمنوا وأجابوا إلى ما سمعوا، فقص الله – تعالى – خبرهم عليه

Ketika Abu Talib meninggal dunia, Nabi sallallahu alaihi wa sallam pergi ke Taif, meminta pertolongan dari penduduknya dan memanggil mereka untuk beriman. Mereka menipu orang-orang bodoh dari kalangan mereka. Mereka menghina dan mengejeknya. Maka Nabi sallallahu alaihi wa sallam berpaling dari mereka, sehinggalah Nabi sallallahu alaihi wa sallam berada di Nakhlah (satu tempat antara Mekah dan Taif), dia bangun dan bersolat pada waktu malam. Sekumpulan jin dari Nusaybin (sebuah tempat berhampiran Syam), melintasinya sehingga mereka mendengarkannya. Ketika selesai solatnya, dan kembali kepada kaum mereka, mereka memberi amaran: Sesungguhnya mereka telah beriman dan menerima apa yang mereka dengar. Kemudian Allah Ta’ala menceritakan kepada mereka tentang hal itu…

___________

Di sana, terdapat riwayat lain, mengenai jumlah jin ini dan di tempat-tempat di mana mereka bertemu dengan Nabi sallallahu alaihi wa sallam ketika Nabi sallallahu alaihi wa sallam membacakan al-Quran kepada mereka dan mereka yang bersamanya dari para sahabat semasa pertemuan itu…

Nampaknya, bagi kita dari jumlah keseluruhan riwayat-riwayat pertemuan Nabi sallallahu alaihi wa sallam dengan jin itu, berbagai-bagai (banyak). Kadang-kadang mereka mendengarkan dari Nabi sallallahu alaihi wa sallam tanpa Nabi sallallahu alaihi wa sallam melihat mereka. Kadang-kadang dia bertemu mereka dan membacakan Al-Quran kepada mereka.

Berkata al-Alusi: Hadis-hadis menunjukkan kedatangan jin, enam kali dan menggabungkan riwayat-riwayat yang berbeza tentang bilangan mereka dan selainnya.

Ibn Mardawaih menyebutkan dari Ibnu Abbas bahawa dia berkata: Kedatangan jin kepada Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam, dua kali. Berkata Qurtubi: Para ulama berbeza mengenai asal usul jin. Diriwayatkan oleh Al-Hasan Al-Basri: Jin adalah anak Iblis, manusia anak Adam, dan dari kedua-duanya ada yang beriman dan ada yang kafir.

Dari Ibnu Abbas: Bahawasanya jin adalah dari keturunan jin, mereka bukan syaitan, ada yang beriman dan ada yang kafir. Syaitan adalah anak Iblis. Mereka tidak mati, melainkan mati bersama kematian Iblis. Berkata sebahagian ulama: Dunia jin dari alam ghaib, seperti alam malaikat.

Allahu Ta’ala telah memberitahu kita bahawa Dia menciptakannya (jin itu) dari lidah api yang menjulang-julang atau nyala api tanpa asap. Maksudnya: Unsur api di dalam kejadian jin itu adalah menguasai (dominan). Jin dapat melihat manusia tetapi manusia, tidak dapat melihat jin. Jika pun boleh dilihat adalah ketika ia membentuk dirinya ke dalam bentuk lain. Sebagaimana Jibril dapat dilihat ketika dia berada dalam bentuk manusia.

Dan Allah Subhanahu wa Ta’ala menyatakan bahawa jin mampu melakukan kerja-kerja yang kasar. Bahawasanya Allah Subhanahu wa Ta’ala menundukkan syaitan kepada Nabi Sulaiman alaihis salam, mereka melakukan untuknya apa sahaja yang dia mahukan. Allah Subhanahu wa Ta’ala juga menyatakan bahawa di antara jin ada yang beriman dan di antaranya ada syaitan yang menentang. Di antaranya ialah Iblis yang terkutuk.

Banyak perkara dalam hidup ini yang diakui ada tetapi hakikatnya masih belum diketahui. Rahsianya tersembunyi dan kebanyakan darinya tidak dilihat dengan pancaindera. Bukankah anda melihat ruh? Bukan keraguan bahawa ia pasti ada pada manusia dan haiwan. Namun, tidak ada yang mengetahui apa dia, dan tidak ada seorang pun yang melihatnya. Akhirnya apa yang diketahui mengenainya adalah dari beberapa ciri dan kesannya.

Nabi sallallahu alaihi wa sallam diutuskan (juga) untuk golongan jin, sebagaimana dia juga dibangkitkan kepada umat manusia. Dia menyeru mereka kepada tauhid dan peringatkan mereka dan bacakan kepada mereka Al-Quran. Mereka (jin) akan dihisab atas perbuatan mereka pada Hari Qiyamat sebagaimana manusia dihisab. Oleh itu, jin yang beriman itu seperti manusia yang beriman, dan jin yang tidak beriman adalah seperti manusia yang tidak beriman, dan semua itu dinyatakan dengan jelas dalam Al-Quran dan Sunnah Allah Subhanahu wa Ta’ala telah membuka surah yang mulia dengan memerintahkan Nabi sallallahu alaihi wa sallam menjelaskan kepada manusia Apa yang terjadi atau dikatakan oleh atau pada jin ketika mereka mendengar Al-Qur’an? Maka Allah berfirman:

قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ استمع نَفَرٌ مِّنَ الجن

Dalam hal ini, adalah menjadi petunjuk bahawa apa yang diperintahkan dengannya adalah sesuatu yang penting. Para pendengar terpanggil untuk memberikan tumpuan dengan penuh perhatian. Mematuhi terhadap apa yang diperintahkan dengannya. Mempercayai Nabi sallallahu alaihi wa sallam dalam apa yang diberitahu kepadanya.

Perkataan -النفر-: membawa maksud, kumpulan dari satu hingga sepuluh. Asalnya dalam bahasa, adalah kumpulan dari manusia. Jadi dia menyebut kelompok jin dan dengan analogi (persamaan/ kemiripan). Maksudnya: Katakan lah – wahai Nabi yang mulia – kepada manusia, Allah Ta’ala telah memberitahu kamu melalui jalan yang dipercayai dan wahyu-Nya, Jibril: Sekumpulan Jin mendengarkan kamu semasa kamu membaca Al-Quran. Mereka berkata – kegembiraan dan kekaguman ketika mereka mendengar…

إِنَّا سَمِعْنَا

Sesungguhnya kami telah mendengar dari Rasul sallallahu alaihi wa sallam…

قُرْآناً عَجَباً

…al-Quran yang mulia, dengan gaya indah serta kualiti yang luar biasa. [w]

………………………………………………….

Ustaz Hishamuddin Abdul Aziz adalah seorang warga OKU. Beliau boleh dihubungi di talian: 014-7067175. [Akaun Maybank: 164799034703 untuk usaha perkongsian Ilmu & Dakwah]

[email protected]: 0107954182_

About the author

Hishamuddin Abdul Aziz

Leave a Comment