كنت أمشي مع النبي صلى الله عليه وسلم، في حرث(١) بالمدينة، وهو يتوكأ(٢) على عسيب(٣)، فمر بنفر(٤) من اليهود، فقال بعضهم: لو سألتموه، فقال بعضهم: لا تسألوه فإنه يسمعكم ما تكرهون، فقالوا: يا أبا القاسم حدثنا عن الروح، فقام النبي صلى الله عليه وسلم ساعة، ورفع رأسه إلى السماء، فعرفت أنه يوحى إليه حتى صعد الوحي، ثم قال: الروح من أمر بي وما أوتيتم من العلم إلا قليل
الراوي:عبدالله بن مسعود المحدث:الألباني المصدر:صحيح الترمذي الجزء أو الصفحة:3141 حكم المحدث:صحيح
…………………
1. Kebun
2. Bersandar
3. Pembajak
4. Gerombolan
…………………
Ini, termasuk untuk menghalang mereka yang bertanya isu-isu; yang tidak bertujuan dengannya melainkan menghina dan melemahkan dan meninggalkan persoalan yang penting. Mereka bertanya tentang ruh yang ianya adalah urusan tersembunyi; yang tidaklah kukuh (pengetahuan) tentang sifatnya dan kaifiatnya setiap satunya. Mereka yang sedikit dalam ilmu yang memerlukan kepadanya seseorang hamba Allah.
Untuk ini Allah memerintahkan RasulNya menjawab soalan-soalan mereka dengan firmanNya:
قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي
Maksudnya: (Roh itu) adalah dari kalangan makhluqnya, yang Dia memerintahkan jadi, maka jadilah ia. Maka bukannya besar faedah dari soalan itu, bersama ketiadaan ilmu kamu selain darinya. Dalam ayat ini dalil ke atas bahawa orang yang disoal, bila disoal dari sesuatu perkara, keutamaan dengan yang bertanya selainnya bahawa berpaling dari jawabannya dan menunjukkan kepada apa yang lebih penting dan menunjukkannya kepada apa yang bermanfaat.
Menyebut para penafsir pada sebab turunnya firmanNya Allah ta’ala:-
وَيَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ
Beberapa riwayat. Darinya:
ما أخرجه الشيخان عن عبد الله بن مسعود قال: بينما أنا أمشى مع النبي صلى الله عليه وسلم في حرث وهو متوكئ على عسيب- أى على عصا- إذ مر اليهود، فقال بعضهم لبعض: سلوه عن الروح، فقالوا: يا محمد ما لروح؟ فأمسك النبي صلى الله عليه وسلم فلم يرد عليهم شيئا، فعلمت أنه يوحى إليه، فقمت مقامي، فلما نزل الوحى قال: وَيَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي
Apa yang mengeluarkannya oleh Syaikhan dari Abdullah bin Mas’ud berkata: Ketika aku berjalan bersama Nabi s.a.w di ladang dan dia sedang bersandar di atas عسيب – maksudnya atas tongkat – tiba-tiba lalu orang Yahudi, maka berkata sebahagian mereka kepada sebahagian yang lain: “Tanyalah dia tentang ruh.” Maka mereka berkata: Wahai Muhammad, apa itu ruh?” Maka diam Nabi s.a.w maka tidak dia memberi respon ke atas mereka sedikit pun, maka dia mengetahui bahawasanya akan di wahyukan kepadanya maka aku berdiri di tempat ku maka ketika telah turun wahyu dia berkata: “Dan mereka bertanya kepada engkau tentang ruh. Katakanlah: Ruh itu dari urusan Tuhan ku…”
Berkata Imam Ibnu Kasir selepas bahawa dia menyebut riwayat ini dan selainnya: Dan keadaan ini memerlukan pada apa yang memperlihatkan pandangan yang buruk, bahawa ini, ayat Madaniyah, dan bahawasanya ia turun ketika Yahudi bertanya kepada baginda tentang itu di Madinah, dan bahawa keseluruhan surah adalah Makiyyah.
Dan sesungguhnya dijawab dari ini dengan bahawasanya sesungguhnya adalah turun ke atasnya di Madinah kali yang ke dua, sebagaimana turun ke atasnya di Mekah sebelum itu. Atau bahawasanya turun ke atasnya wahyu dengan bahawasanya menjawab mereka dari apa yang mereka tanyakan dengan ayat yang terdahulu penurunannya ke atasnya, Dan ianya adalah ayat ini;
وَيَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ
Dan dari apa yang menunjukkan ke atas penurunan ayat ini di Mekah adalah apa yang mengeluarkannya Imam Ahmad dari Ibnu Abbas berkata: Berkata Quraisy kepada Yahudi: Berikan kami sesuatu yang dapat kami tanyakan darinya akan lelaki ini? Maka mereka berkata: “Tanya dia tentang ruh”. Maka mereka pun bertanya kepadanya, maka turunlah
ويسألونك عن الروح.. الآية
Perkataan ruh diajukan dalam al-Quran atas urusan darinya iaitu wahyu, sebagaimana terdapat pada firmanNya Ta’ala;
يُلْقِي الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلى مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ
Maksudnya: “Dia memberikan wahyu dari hal perintahNya kepada sesiapa yang dikehendakNya di antara hamba-hambaNya (yang telah dipilih menjadi RasulNya)…”
…………………………………..
Bersambung ke: ” Jawapan Tentang Roh (2) “
_________________________________________
Bank Islam Malaysia Berhad – 12168020073576
Maybank – 164799034703